kolmapäev, 24. november 2010

Miks „tõmblukk“ Eestis ei tööta?

Ülemiste ristmik Google Earthi "pilgu" läbi
Küll mina olen juurelnud selle üle, miks ei tööta meie liikluses mujal Euroopas elementaarne „tõmbluku“ süsteem, ehk kui kaks sõidurida muutuvad üheks või on ühel real ees takistus, lastakse lõppevalt sõidurealt autod üle ühe kenasti vahele. Keegi ei kannata, liiklus sujub ja kõik on õnnelikud. Parimaks näiteks on Itaalia liiklus, mis esmapilgul tundub täiesti kohutav, kuid just seesama „tõmbluku reegel“ ongi seal peamine reegel. Vist ainus, mida itaallased üldse tunnistavad.

Näide meie tegelikkusest on aga Tartu maanteelt Järvevana teele vasakpööre. Seal on kaks pöörderida, ikka selleks, et suurendada ristmiku läbilaskevõimet. Hiljem parempoolne rida aga lõppeb. Ideaalis peaks asi välja nägema selline, et mõlemad read on võrdselt autodega koormatud, pärast pöörde sooritamist lastakse paremast reast üle ühe auto vahele ja kõik on häppid. Tegelikkus on aga selline, et vasak rida on täis kuni Lennujaama teeni, teine rida aga jumala tühi. Ja kui siis keegi otsustab teisest reast keerama hakata, ollakse tema peale maruvihased. A´la „mina siin seisan juba veerand tundi ja ootan oma järjekorda, sina siga tuled ja trügid vahele!“ Ja loomulikult tehakse hiljem kõik selleks, et "ülburit" mitte vahele lasta.

Sellist olukorda ei reguleeri ka ükski reegel, peale elementaarse viisakusreegli, sest nn parema käe reegel siin ei kehti. Võiks ju küll mõelda, et paremalt poolt ümberreastujal on eesõigus aga tegelikult ei ole. See kehtib vaid (kuni selle aasta lõpuni) võrdsete õiguste korral, ehk siis, kui mõlemad juhid tahavad ümber reastuda ja mõlemad annavad selleks suunatulega märku. Pealegi ei kehti see nn kiirendusradadel, mille alla ka antud pöörderea võib liigitada.

Sõidan sealt ristmikult läbi iga päev ja sageli mitu korda päevas. Kui ma näen, et vasakust reast esimese fooritsükliga läbi ei jõua, võtan kohe paremasse ritta, mis on reeglina peaaegu tühi. Püüan kellelegi mitte jalgu jääda ja reipamalt kiirendades hiljem kõrvalolevast autost ettepoole jõudes tema ette reastuda. Sageli on aga nii, et kui kõrval kulgeva auto juht minu plaanist aimu saab, vajutab ta kiirelt gaasi põhja ja sõidab tühimiku kinni, et ma jumala eest temast ette ei saaks.

Seda juhtub üsna tihti ja ehkki selline asi ajab vanduma, üritan säilitada rahu ja oodata järgmist võimalust. Kui seda ei teki, olen sunnitud pidurdama. Parem pöörderida seiskub, sabaots ristmikul ja olukord ei lahene enne, kui punane foorituli süttib ning vasak rida tühjeneb. Sest paigalt startides on juba väga raske liiklusvooluga sulanduda. Mujal Euroopas oleks selline situatsioon mõeldamatu (ma ei pea siin silmas Zagrebit või Kiievit, vaid ikka Lääne-Euroopat).

Miks meie ei suuda seda seda süsteemi omaks võtta? Küsimusele andis vastuse eilne õhtu, mil sattusin lugema MB foorumit. Keegi mersuomanik kirjeldab olukorda Tartu maantee ja Järvevana tee ristmikul nõnda:

„Tartu mnt järvevanale keerates on minul paremalt realt liikujatest jummala savi, ootavad kuni vahele saavad. Mul on sellel kohal mitu korda külge sõidetud ja pärast olen kindlustuselt head raha saanud. Olime keerajatest viimased ma vasakul ta paremal natuke tagapool minust. Selle asemel et minu taha reastuda proovis mees must mööda silgata mul oli aga ees samuti masin oleksin pidanud tugevalt pidurdama et ta mu ette mahuks ... siis tuli "see" küljelt suund sees ja saime kokku sest mina talle teed andma ei olnud kohustatud. Nui 4 jaks ma ei lase vahele selliseid. Mu auto ei ole mulle reliikvia see on tarbe ese niiet kui ise pole süüdi siis lõhu palju jaksad kõik makstakse kinni.“

No more comments!

8 kommentaari:

  1. Eeee... Pole küll Tln-st, aga kui see just väga eriline ristmik pole, siis lisaks viisakusele kehtib seal ka LE ju. Suund õigeaegselt sisse, kes eespool, sellel õigus, kui võrdsel kaugusel, siis paremakäe reegel...

    Või mis?

    VastaKustuta
  2. See nn paremakäe reegel kehtib vaid siis, kui mõlemad tahavad ümber reastuda ja mõlemal on suund sees. Ja see ei kehti kiirendusradadel, mille alla ka antud pöörde võib liigitada. Ja seegi reegel kaob uuest aastast uue liiklusseaduse jõustumisel. Nii, et ei ole siin LEst kahjuks mingit abi.

    VastaKustuta
  3. Vaata aga vaata! Artiklis märkisite midagi viisakusest liikluses ja lõppeks loen ma sellist kuradi jama nagu: "..sest mina talle teed andma ei olnud kohustatud. Nui 4 jaks ma ei lase vahele selliseid.".. mis pälvis muidugi avariiga. Ise küsite, ise vastate? Miks meil liikluses see ja too süsteem ei toimi? Ma leian, et lihtsalt teiesuguseid on liikluses meil kohutavalt palju! Ja kui selles nn "silkaja" autos on veel näiteks väike laps, lausa imik ehk? Olete rõõmus, et saate mingeid kuradi töökodasidpidi oma plekk-kräppi kindlustusrahade eest ringi vedada? Ma ei räägi siin mingist reliikviast ega sellest, et ilmselt on arusaadavalt ka see silkaja haige inimene, kui kihutab ajuvabalt väikese ilmakodanikuga ringi, aga mõte selles, et JUMALA EEST ISE KA EESKUJU TEISTELE EI ANNAKS! Kurat, aru ma ei saa haigetest inimestest!! Ja mõned veel kirjutavad artikleid.

    VastaKustuta
  4. Kulla Martin! Tõmba nüüd veidi hinge, joo lonks kuuma teed sidruniga ja rahune maha! Ja siis loe see postitus uuesti läbi. Siis ehk ka mõistad, kes tegelikult nii kirjutas ja mida mina selle postitusega öelda tahtsin.

    VastaKustuta
  5. Mulle tundub, et talvisel ajal töötab see "tõmbluku" värk väheke paremini. Ilmselt ei viitsi need "mersumehed" tuisuga autost välja ronida, et avariidokumente vormistada..:)

    Aga kommentaator Martinile: joo vähem, mees!

    VastaKustuta
  6. Njah, kui meilgi suurem enamus ristmikke niimoodi ümber ehitataks ja autokoolis juba juhid vastavalt koolitataks, küll asi siis ka toimiks. Mujal, kus asi toimib on ilmselt ka nii tehtud, st. juhtide koolitamisel koolitatakse neid juba vatavalt käituma. Meil õpetatakse foorituld ja paremalt tulijaid jälgima.

    Kommenteerija Martin Praks, tõesti, enne kommenteerimist tuleks artikkel ikka korralikult läbi lugeda, see samal ajal läbi mõelda, mitte suure õhinaga lugeda ja poole peal juba sõimama hakata, aru saamata, millest tegelikult artiklis juttu! Mitte artikli kirjutaja ise pole mersumees, kes nii räägib, jutt ikkagi MB foorumis vastava margi omaniku postitusest. Kui ikka aru ei saa soovitan kolm korda lugeda eelviimast artikli lõiku: "Miks meie ei suuda seda seda süsteemi omaks võtta? Küsimusele andis vastuse eilne õhtu, mil sattusin lugema MB foorumit. Keegi mersuomanik kirjeldab olukorda Tartu maantee ja Järvevana tee ristmikul nõnda: "

    VastaKustuta
  7. Jep, artikkel jumala õige! Tõesti, eesti autojuhid on ikka täiesti ebaviisakad ja ylbed. Elan ise inglismaal ja alati esimest korda eestis rooli istudes, olen hämmingus, et pole siin midagi muutunud vahepeal. Tallinnas ei tahaks yldse heameelga sõita ja seal Tartu maantee ja Järvevana ristmikul ise ka seal vasakus reas istunud tykk aega. Peaaegu oleks mingi kaubik mul kylje maha sõitnud, aga vot pidurit ka saanud ja vajutada ja mind viisakalt ette lasta. Neil kohe selline kivistunud pilk ettepoole ja suu kriipsusk vajutatud "Mina ei lase kedagi vahele!" ja teise auto tagumikus kinni.

    VastaKustuta
  8. Tõepoolest, asjaolu, et viimase lõigu näol oli tegemist väljavõttega MB foorumist, jäi kahetsusväärselt esimesel lugemisel välja.

    Vabandan!

    Tekst oleks mul õigel kohal seal MB foorumnis vastava teema all. Edu Teile! eksimine pidavatki inimlik olema :)

    VastaKustuta