kolmapäev, 10. november 2010

Mis toimub kütusehindadega?

See kütusehinnaga trikitamine hakkab vaikselt juba ära tüütama. Täna jälle uudis, et bensiinihind tõusis 25 senti ja diiselkütus 45 senti liitri kohta. Viimane olevat tõusnud seetõttu nii palju, et tuli uus talvine kütus, kallim jne. Ja nüüd ongi diiselkütus Statoilis enam kui pool krooni 95 bensiinist kallim. Sellega on Eesti taas kogu Euroopale "ära teinud". Igal pool mujal on diiselkütus ikka odavam.

Diiselauto omanikuna teeb see tendents mulle kahtlemata muret. Ma ei hakka siinkohal arvutama, kui palju võtab diiselauto vähem kütust ja millal saabub tõehetk, ehk millise hinnaerinevuse juures tuleks bensiinimootoriga auto kilomeetri hind odavam kui diiselmootoriga autol. Mul  on hetkel tähtis ikkagi see, et saan paagitäiega ca 700-800 km rahulikult ära veereda ja ei pea iga päev tankimisele mõtlema. Aga millised üldse on meie kütusehinnad võrreldes muu Euroopaga? See küsimus hakkas mind täna küll huvitama.

Iseendale lohutuseks tõdesin, et väga hull olukord siiski veel ei ole. 27 Euroopa riigi seast on meist odavam diiselkütus vaid Lätis, Leedus, Bulgaarias, Küprosel, Luksemburgis, Maltal, Poolas, Rumeenias ja Hispaanias. Ehk Eesti on diiselkütuse hinna osas kümnendal kohal, 17 Euroopa riigis on diiselkütus veel kallim. Jumal tänatud! Bensiini osas oleme veelgi eespool, ehk lausa viiendal kohal. Isegi Leedus on bensiin kallim kui meil. Eestist odavam on veel vaid Lätis, Bulgaarias, Küprosel ja Rumeenias.

Ehk hädaldamiseks tegelikult väga põhjust ei ole. Ja see vingumine: a´la vat millised palgad on neil ja millised meil, see on juba nii ära tüüdanud, et ma ei julge enam raadiotki käima panna. Muud enam üldse ei kuule! Pagan võtaks, Eestis ei saagi ju olla sellised palgad nagu Soomes või Rootsis, kus pole suur nõukogude teerull üle poole sajandi ringi tallanud. Ja võtame näiteks Ungari. Pole seal need palgad tuhkagi väga palju kõrgemad kui meil, bensiin maksab aga meie rahas 19.40. Sugulased madjarid on meist veelgi kehvemas seisus. Ok, neil on ilm soojem ning vein ja ketšup odavamad. Aga see on ka kõik.

Aga see kütusehinna üles-alla kõikumine on Eestis küll pehmelt öeldes juba koomiliseks muutunud. Oli mingi periood, kus diiselkütuse hind püsis Neste automaatjaamas stabiilselt 17.40. Siis tuli möödunud nädalal uudis, et kütusefirmad tõstsid kõikidel kütustel hinda 25 senti. Korraks vist isegi nägin tanklas hinda 17.65 aga ma pole selles väga kindel. Igatahes juba paari päeva pärast oli hind jälle tagasi sama kohapeal või isegi madalamal. Läks veel kaks päeva mööda, hind oli kukkunud veelgi. Alles üleeile tankisin ma Sõpruse puiestee ja Linnu tee nurgal Nestest diislit hinnaga 16.75. Täna oli samas tanklas hind 17.80! Vahe enam kui üks kroon! Ja seda kõike kahe päeva jooksul!

Lohutan end sellega, et pidev kõikumine peaks normaalses ühiskonnas tähendama seda, et kusagil on veel keegi, kes pole kartelliga liitunud, kui selline kokkulepe peaks kütusemüüjate vahel olemas olema. Vähemalt räägitakse sellest pidevalt. Ehk vaba konkurents ilmselt siiski toimib ja see on väga hea. Ja ma väga loodan, et juba paari päeva pärast on diiselkütuse hind samas tanklas jälle 17.40, nagu kuu aega tagasi.

1 kommentaar:

  1. Palju on räägitud kartellileppest, tegemist on ilmselgelt räigeima vormiga, mille puhul vaikimisi,ilma omavahel lobisemata jälgitakse teiste tegijate hinnataset ja liigutatakse hindu. Üles, ikka üles. Aga ükskord saabub päev, mil kannatus katkeb...

    VastaKustuta