Bayerische Multimedia-Werke
Mul pole kunagi ühtki BMW-d olnud, kuigi sõitnud olen paljudega. Miks? Sest ennast tundes kardan, et kui kord ühe sinivalge propelleriga auto ostan, hakkavad kõik järgmisedki samast vabrikust pärinema. Nad lihtsalt on nii head. Pealegi kinnitab seda oletust ühe mu hea sõbra saatus: ükskord BMW – alati BMW.
Ja me kõik teame, mis autohuvilisi „bemmi“ juures võlub, ega jäta ka BMW ise seda välja hõikamata. Freude am Fahren. Mis eeldab autolt suurepäraseid pidureid, rooli ja vedrustust. Kuid eelkõige mootorit. Auto tähtsaim komponent kajastub ju firma nimeski.
Mina pole veel kohanud inimest, kes tahaks BMW klassikaliste reas-kuueste kohta midagi halba öelda. Need jõuallikad on pakkunud minevikus ja pakuvad praegugi täiuslikku käiguühtlust ulatuslikus võimsuse- ja hinnavahemikus.
Mul pole kunagi ühtki BMW-d olnud, kuigi sõitnud olen paljudega. Miks? Sest ennast tundes kardan, et kui kord ühe sinivalge propelleriga auto ostan, hakkavad kõik järgmisedki samast vabrikust pärinema. Nad lihtsalt on nii head. Pealegi kinnitab seda oletust ühe mu hea sõbra saatus: ükskord BMW – alati BMW.
Ja me kõik teame, mis autohuvilisi „bemmi“ juures võlub, ega jäta ka BMW ise seda välja hõikamata. Freude am Fahren. Mis eeldab autolt suurepäraseid pidureid, rooli ja vedrustust. Kuid eelkõige mootorit. Auto tähtsaim komponent kajastub ju firma nimeski.
Mina pole veel kohanud inimest, kes tahaks BMW klassikaliste reas-kuueste kohta midagi halba öelda. Need jõuallikad on pakkunud minevikus ja pakuvad praegugi täiuslikku käiguühtlust ulatuslikus võimsuse- ja hinnavahemikus.
Veel pakuvad. Sest uute mudelitega on BMW-l uued plaanid. Maailma vallanud arvuti- ja kommunikatsioonibuumist ei saa ometi mööda vaadata. Mida kõike küll tulevane „kolmas“ ei oska! Ta suudab intelligentselt reageerida teeolude muutumisele, säästa kütust ning hoida sõitjate ja jalakäijate elusid.
Intelligentne navigatsiooniseade ILENA soovitab ühe asemel kolme marsruuti: tavalist, ökonoomset ja kiiret. Sealjuures arvestab navigaator öko-teekonna arvutamisel juhi sõidustiili, mis on eelneva läbisõidu jooksul hästi kindlaks määratud. Tulevaste hübriidajamiga BMW-de puhul võetakse kõige säästlikuma tee arvutamisel arvesse ka kõrguste erinevusi teekonna piires.
Mobiilsusabiliseks nimetatav rakendus teatab juhile, kas sõit võiks ehk rongi või bussiga kiiremini kulgeda kui autoga. Süsteem suudab ka parkimismajadest vabu kohti otsida ning vajadusel isegi jalgrattalaenutuse teavet jagada.
Kokkupõrkeid vältiv süsteem jälgib laserite abil auto ümbrust ning suudab kitsastel sõiduradadel külgkokkupõrke vältimiseks rooli pöörata.
Automaatparkija abil saab sõiduki parkida säärasesse pilusse, kus uksi avama ei mahu. Juht peab auto õigesse suunda juhtima, võib seejärel väljuda ning saab võtmes asuva saatja abil auto paika manööverdada. (Selle vidina tootmisseandmise peamiseks takistuseks olevat tema keelatus paljudes maades).
Autovõtme lisafunktsioone on palju tulekul. Olgu mainitud krediitkaardina käitumise oskus (väikeste summade, näiteks teemaksu tasumiseks) või võime kehastuda ettetellitud hotellitoa võtmeks.
Hetkelistel („mikro“-) peatustel suudab auto suhelda ümbruskonnaga, näiteks fooridega saamaks teada, kui kaua rohelise tuleni veel aega on. Samal ajal saab võrgust infot alla laadida – uudiseid, teateid, mänge...
Sõidu ajal saab juht lugeda elektronposti – kirjad kuvatakse armatuurlauas paikneval ekraanil ning kõnesüntesaator loeb neid valjusti ette. Juht saab häälsisestuse kaudu kirju koostada ja saata.
Tulevane BMW suudab avastada AMULETT-transponderit kandva lapse ka siis, kui see kavatseb tee äärde pargitud auto tagant ootamatult tänavale joosta.
Ja veel üht-teist... Uus hea ilm, eks?
Oot, aga ... Motoren...? Siingi on muutused tulekul. Drastilised.
2011. aastaks kavandatud „kolmas“ saab ... kolmesilindrilised jõuallikad. Nii otto- kui diiselmootorid. Poolteisest liitrist töömahust saavad nii diisel kui otto 150 hobujõudu.
Kahtlemata on pool jõuallikat kapoti alla paigutada tublisti odavam kui terve, ja isegi neljasilindrilise mootoriga võrreldes andvat kolmesilindriline tublit kokkuhoidu. Tere tulemast, hea uus ilm!
Tõsi, ennustatavas tulevikus reas-kuuestest veel kavas loobuda pole. Kuid vabalthingavatest küll. Ja kui praegu võime taga igatseda aega, kus R6 kattis BMW valikus töömahtusid kahest kolme liitrini, siis edaspidi näikse kuuesilindriline jäävat vaid (väljaspool Saksamaad mõttetult võimsate) tippversioonide pärisosaks.
Aga kultiveeritus, küsite? Noh, eks kolmesilindrilisse saa ehitada sobivate vastukaaludega tasakaalustusvõlle. Ja mootoriruumi saab polsterdada mürasummutusmattidega, et kahtlustäratav podin kellegi kõrvu ei kostaks.
Aga saund, küsite selle peale? Noh, eks elektroonika areng võimalda vajadusel kuuesilindrilise häält kunstlikult tekitada. Ehk saab järgmise 3. seeria BMW omanik isegi erisugustele sisse-ja väljalasketorustikele vastavaid helifaile Internetist alla laadida. Mikropeatuste ajal, kuni fooris veel punane põleb.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar